Thursday, March 17, 2011

.....Ada PERINGATAN Disebaliknya.....

A'uzubulillahiminashaitonirrajim...../.....Aku berlindung kepada Allah dari godaan syaitan yang terkutuk

...Sudah merasa amankah kamu, bahawa Dia yang di langit tidak akan membuat kamu ditelan bumi ketika tiba-tiba ia tergoncang?..(16)...atau sudah merasa amankah kamu, bahawa Dia yang di langit tidak akan mengirimkan badai yang berbatu kepadamu? Namun kelak kamu akan mengetahui bagaimana (akibat mendustakan) peringatan-Ku...(17)...Dan sungguh, orang -orang yang sebelum mereka pun telah mendustakan (rasul-rasul-Nya), maka betapa hebatnya kemurkaan-Ku...(18)...


Berikut merupakan sebahagian ayat yang terdapat dalam surah al-Mulk, ayat 16 - 18.

Saya mengambil ayat tersebut pada kali ini kerana saya terpanggil untuk menyebarkan beberapa ayat al-Quran sebagai peringatan untuk kita bersama. Sepertimana kejadian alam yang begitu dasyat yang telah menimpa negara matahari terbit (Jepun), ia amat memberi makna pada saya juga... Bukan kerana kerugian harta benda yang banyak, tapi satu jer, ia membuka mata hati saya bahawa kita perlu insaf, benar - benar insaf diatas musibah yang Allah berikan ini..

Saya sangkakan kejadian badai tsunami yang menimpa negara Acheh pada ketika dulu adalah yang terakhir dalam hidup saya. Tapi tidak disangkakan, lagi sekali musibah sebegitu dapat saya saksikan pada kali ini lagi sekali...Saya hanya mampu beristighfar apabila mendapat berita sedemikian, kerana saya tahu, Allah yang Maha Mengetahui segala-galanya..Dia mahu memberikan sesuatu peringatan kepada kita, supaya kita jangan lupa dan leka, sebenarnya ada yang lebih BERKUASA dalam mentadbir alam ini..YANG MAHA BERKUASA dari segala-galanya...

Skala bernagnitud 8.9 richter, sudah cukup untuk menghasilkan satu gelombang yang cukup besar, penuh dengan tenaga untuk menghentam bumi di Utara Jepun itu...Bagi yang bernasib baik, Allah telah menyelamatkan mereka daripada musibah itu, tapi bagi yang tak bernasib baik, hanya Allah yang Maha Mengetahui akannya....

"Ya Allah, kami telah saksikan musibah yang telah Kau berikan pada kami...Kau maafkanlah segala dosa-dosa kami, ampunkanlah segala kesilapan dan kelalaian kami selama ini...kami tahu Ya Allah, kami telah banyak membuat dosa dan kelalaian di bumi-Mu ini.....kami ingkar pada perintah dan suruhan-Mu Ya Allah....Ya Allah berikanlah hidayah-Mu kepada kami, agar dikuatkan iman yang lemah ini...Ya Allah, selamatkanlah juga kami semua dari bencana alam-Mu ini, moga-moga kami diberikan secebis keinsafan untuk bertaubat kepada-Mu dan jadikanlah kami hamba yang redha dengan kehendak-Mu Ya Allah..."

Subhanallah.......Waallahu'alam........


Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang....

...Apabila bumi digoncangkan dengan goncangan yang dasyat,(1)....dan bumi telah mengeluarkan beban-beban berat (yang dikandung)-nya(2)....dan, manusia bertanya," Apa yang telah terjadi pada bumi ini?"(3)....pada hari itu bumi menyampaikan beritanya,(4)....kerana sesungguhnya Tuhanmu telah memerintahkan (yang demikian itu) padanya.(5)......
                                                                                                                                  
(az-Zalazalah: 1-5)










No comments: