Friday, May 11, 2012

Kite Emo Lah Wak!!!

Bismillahirrahmnirrahim....

Emosi agak terganggu...Emo kejap, kita sedih la wak, hari-hari kita baca paper ker, ader jer yang bersikap biadap dengan ibu bapa...anak sepak ibu/bapa, tumbuk ibu, saman bapa..gara-gara pasai harta..ntah lah awak... kita sedih lah dengar...tu belum masuk kes bunuh, kelar, cincang....wuiiii, seram dengarnya...


Jap-jap, diorang sume tue tak fikir ker, kalau tanpa mak ayah, tak xder ler diorang sume nie kat dunia nie...dah tue, nape diorang wat cam tue kat mak ayah diorang...kesian lah wak...


Eh, awak tak rasa pape ker?? dunia skang macam-macam cite yang menakutkan...tapi nak wat camne kan, tulah realitinya... tapi kan wak, kita perlu wat ape eh?? kita perlu dok diam jer ker?? Ala,..jangan cam nie...

Okey2, cam nie...jom kite try tgk balik surah dalam al-Quran..surah ape tu wak, yang pasai hormat ibu bapa?...ala awak kan budak yang bagus dalam bab agama..hehehe...ah, surah al-Isra', ayat 23-24 kan..

" Dan Tuhanmu telah memerintahkan agar kamu jangan menyembah selain Dia dan
 hendaklah berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-keduanya sampai berusia lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah engkau mengatakan kepada keduanya perkataan "ah" dan jenganlah engkau membentak keduanya, dan ucapkanlah kepada keduanya perkataan yang baik"

" Dan rendahkanlah dirimu terhadap keduanya dengan penuh kasih sayang dan ucapkanlah, "Wahai Tuhanku, sayangilah keduanya sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku sewaktu kecil".

Hah, tol kan wak...? Pas tu, kita nak wat per lak??

[:] " kita cakap la, berdosa besar kalau kita derhaka pada ibu bapa nie. kita cakap lagi, tahu tak, antara balasan yang Allah segerakan di dunia dan di akhirat yelah dosa derhaka pada ibu bapa...awak, kita pun takutlah dengar nyer..."

Lagi wak.......


[:] " kita cakap lagi, walau macam mana cara sekalipun, kite mesti taat pada perintah ibu bapa, selagi diorang tak soh kita wat benda-benda jahat lah...tol tak? Tol lah wak...."

Tol...Tol...lagi?

[:] " Awak nie....awak tahu tak, dolu-dolu, ketika zaman Rasulullah saw, ada seorang sahabat nabi ingin pergi berperang, tapi bila Rasullullah tanya kat dia, kalau dia ade ibu...Lalu, sahabat nabi tue jawab yang dia ade ibu...Lantas Rasulullulah larang dia pergi berperang tapi baginda suh dia jaga ibunya dulu. Kan, penting tak wak kita kene jaga ibu dan ayah kita especially bila diorang dah tua... "

Awak, macam mana eh kita nak bagi orang lain sedau gak betapa pentingnya kita perlu hormat ibu bapa kite nie eh?? Awak tahu tak?? 

[:] " Ala, kita kan dah cite tadi, so kite soh lah diorang tolong sebarkan sekali..."

Awakkk, diorang mana dengar kite berbual?? kan kite berdua jer....macam mana diorang nak bagi tahu kat orang lain??

[:] " Laaa....diorang memang tak dengar perbualan kita, tapi diorang kan dengar ape yang diorang katakan dalam hati, bile baca entry nie...."


Heheheheh.....waallahu'alam



  










     

No comments: