Tuesday, October 18, 2011

Perbualan Singkat, Tapi Bermakna

Assalamualaikum warahmatullahibarakatuh....



Perbualan yang singkat, tapi bermakna...kenapa yer?? Apa yang bermakna sangat tue...

Selesai waktu kelas petang tadi, saya sempat berbual, bertanya kabar kepada seorang teman saya yang baru saje kehilangan tempat bergantung hidup nya, iaitu ayahandanya yang disayangi...

MasyaAllah....beliau seorang yang tabah. Ketenangan di matanya apabila menceritakan saat-saat mendapat perkhabaran kematian ayahnya, bahkan berhadapan dengan situasi yang amat-amat mengejutkan itu, di mana, saya rasakan, hanya Allah sahaja yang tahu betapa peritnya hati menanggung kesedihan itu...

Saya tahu, sebagai seorang anak, kehilangan ibu bapa, yang selama ini menjadi tempat kita berbual, bertukar-tukar cerita, saling bertanya kabar, apatah lagi merekalah tempat kita bergantung untuk melangsungkan hidup, adalah sesuatu yang amat berat untuk diterima. Tak ramai yang boleh menerima kenyataan ini dengan hati yang redha, menerima apa saja ketentuan Ilahi dengan penuh kesabaran. Tetapi apa yang saya perhatikan pada teman saya ini, beliau seorang yang gagah...GAGAH melawan emosi untuk terus merintih kesedihan, walaupun saya tahu, yang saya pasti takkan tahu bagaimana yang dirasai olehnya...

Kalau saya bertanyakan pada diri saya sendiri, saya tak tahu, adakah saya mampu menerima ketentuan takdir sebegini...masyaAllah...moga-moga Allah memberi kekuatan iman, spiritual yang utuh untuk berhadapan dengan apa jua perkara, yang kadang-kala, ia boleh mengganggu gugat tahap keimanan kita...

Satu lagi perkara yang menyentuh benak saya, ialah tentang tanggungjawab...Bagaimana seorang ayah yang sanggup bersengkang mata mencari rezeki bagi memastikan seisi keluarga tidak mengikat perut, memberi keselesaan dan sebagainya, begitulah TANGGUNGJAWAB anak kepada ibu bapanya, atau hak seorang anak pada ibu bapanya, apabila mereka meninggal dunia. Untuk membalas jasa mereka, memang tidak terkira nilainya. Amat besar pahala bagi seorang anak, yang mampu memikul tanggungjawab memandikan, mengapankan, menyembahyangkan dan menguburkan jasad yang disayangi dengan sempurna. Bahkan, tidak perlu memberi tanggungjawab itu kepada orang lain...Dan amat bertuah bagi ibu bapa yang dapat melahirkan anak-anak yang beriman dan beramal soleh...Begitulah, Allah sentiasa memberi kesempatan kepada seorang anak untuk membalas jasa-jasa ibu bapanya walaupun sudah meninggal dunia...

Teringat pada satu hadith Nabi Muhammad SAW;


"Keredhaan Allah  bergantung kepada keredhaan kedua ibubapa dan kemurkaan Allah bergantung kepada kemurkaan kedua ibu bapanya”.

Sebanarnya, kenapa saya menulis entri sebegini, (selain berkongsi cerita dengan kalian semua), saya berasa terpanggil untuk merenung kembali pada diri saya....insaf pada kelemahan dan kekurangan pada diri ini...Persoalan melanda mendadakkkkk.....ADAKAH SAYA SUDAH BERSEDIA UNTUK MENGHADAPI KEMATIAN???

Allahuakbar!

Al-Fatihah buat ayah kepada sis. Shahnim Saad, 4th year QS student...moga-moga roh dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang beriman...




3 comments:

Syaheera My said...

innalillahi wa innai ilaihi roji'un..
Shahnim yg gempal2 tu ke? pernah menjadi mutarabbi akk sekejap, kalau betul la dia.. kirim salam ya.
Semoga bertabah! kita juga akan menyusul satu hari nanti...

shazwani.mansor said...

yup, dialah org nyer...ok, wani silap...wani sangka dia mutorabbi kak jannah, tp akak ker...ok insyaAllah akan disampaikan...

Sollehudin Sapari said...

semoga rohnya ditempatkan bersama2 orang yang beriman..kalau mak saya demam pun saya dah risau, inikan lagi dia pergi meninggalkan kita..mesti sedih sangat..